Maar over stortyelling gesproken... 

Speel niet om te winnen. Maar om in het spel te blijven

Denker en inspirator Simon Sinek werd in 2009 beroemd met zijn bestseller It starts with why, waarin hij vertelt waarom sommige leiders en bedrijven mensen wel inspireren, en anderen niet. Zijn Ted Talk How great leaders inspire action is nog steeds een van de meest bekeken Ted video's ooit.

Maar Sinek is meer dan de Golden Circle. Op het podium van Creative Mornings in San Diego hield hij onlangs een vurig pleidooi voor empathie. Waarbij hij de algemene houding ten opzichte van op Millennials gebruikt om te laten zien wat inspirerend leiderschap is.

Regelmatig hoort Sinek bedrijven en organisaties klagen dat Millennials unleadable zijn. Het zijn allemaal verwende, luie narcisten. "They are wrong", claimt Sinek. 

Via vier thema's - parenting, technology, impatience en environment - laat hij zien waarom Millennials zijn wie ze zijn. En hoe je de huidige generatie leiders daarmee zouden moeten omgaan: met empathie. 

Dit koppelt hij aan de ambitie om 'het spel genaamd leven, werk en liefde' te begrijpen. Hij legt uit dat er finite players, en infinate players zijn, waarbij de eerste speelt om te winnen, en de tweede bezig is zo lang mogelijk in het spel te blijven. Twee totaal verschillende manieren om in het leven te staan. Met twee totaal verschillende consequenties.

 
 

Na afloop gaf hij een Q&A, hier te bekijken.

Ook grappig: dit artikel waarin het hele verhaal van Simek weer onderuit wordt gehaald.


Wat maakt een verhaal tot een goed verhaal? Welke elementen zijn nodig? En wat is de rol van de verteller? In de rubriek goed verhaal, lekker kort komen verschillende voorbeelden voorbij van verhalen die op een of andere manier raken, prikkelen of blijven hangen.


Giraffe, baardman, hartje, pretzel, borstvoedende vrouw

“We turn what we see into a story, but the real world isn’t like this”